Az erőnléti edző szerepe és feladatának gyakorlati összetettsége
Célkitűzés
Egy futballcsapat felkészítésében és technikai irányításában az erőnléti edző központi szerepet játszik. Elemezzük a pozíció szakmai összetettségét és az ahhoz tartozó nehézségeket! |
Egy futballcsapat felkészítésében, technikai irányításában és a versenyhelyzetben nyújtott teljesítmény minőségének biztosításában az erőnléti edző központi szerepet játszik. Azonban még mindig kevés szó esik a pozíció összetettségéről és azokról a nehézségekről, amikkel a játékosokkal és esetenként a stáb többi tagjával végzett munkája során meg kell birkóznia.
Az erőnléti edző szakmai figurája mára állandó része lett a futball világának. Napjainkban a futballklubok (még az amatőr ligákban is), amint lehetőségük nyílik rá, utánpótlásképzésükben és első csapatuknál is igyekeznek egy, a szerepre alkalmas szakembert alkalmazni. A profi futballcsapatok egyre gyakrabban gazdagítják szakmai stábjukat olyan erőnléti edzőkkel, akik egyre specifikusabb és diverzifikáltabb feladatokat ellátására hivatottak (erőnléti felkészítés, közös munka a sérültekkel a felépüléséért és a csapat ritmusának felvételéért, stb.).
MI AZ ERŐNLÉTI EDZŐ FELADATA?
Az utánpótlásképzésben az erőnléti edző fontos, nevelő jellegű szerepet tölt be. Ő felel – és ez elsősorban az alapvető sporttevékenységre igaz – a legfiatalabb sportolók fizikai-erőnléti-koordinációs képességeinek kialakításáért, amiket régebben a gyerekek spontán sajátítottak el az egymás közötti szabad játék kezdeti szakaszában. A versenysportban az erőnléti edző a játékosok fizikai képességeinek fejlesztésén dolgozik, és olyan forma kialakításán, aminek birtokában sikerrel tudnak részt venni napjaink a fiatalabbak ligáiban is egyre gyorsabbá és megterhelőbbé váló futballjában.
A gyakorlatok jelentette fizikai terhelés és az erőfeszítés miatt, amit a heti gyakoriságú edzések a fiatal focistáktól megkívánnak, az erőnléti edző a játékosok szemében sokszor a „rabszolgahajcsár” kellemetlen szerepét kapja: alakjához komoly fáradozás és nagyon kevés sikerélmény kötődik.
Ebben a nem mindig hálás pozícióban a felkészítőnek lelkiismeretesen és megkérdőjelezhetetlen szakmaisággal kell dolgoznia, hogy elérje a fizikai hatékonyság és ütőképesség szükséges szintjét mind az egyén, mind a csapat esetén. Épp ez az, amit mindenki vár tőle: az edző, a vezetőség és nem utolsó sorban a játékosok.
HOGYAN ÉRHETŐK EL A CÉLKITŰZÉSEK? DOLGOZZUNK EGYÜTT A SZAKMAI STÁBBAL!
A fenti célok eléréséhez egyrészről az erőnléti edzőnek össze kell gyűjtenie minden rendelkezésre álló adatot az egyes játékosok pszichológia és fizikai tulajdonságairól, így - szükség esetén és bizonyos határokon belül – kalibrálhatja és személyre tudja szabni az elvégzendő gyakorlatokat. Másrészt fontos, hogy az erőnléti edző lépésről lépésre megpróbálja kialakítani és ösztönözni a „fizikai munka kultúráját” a csoporton belül, ami elengedhetetlen feltétele a jó sportteljesítménynek.
Ebben az esetben a „kultúra” szó tudatosságot jelent, vagyis azt, hogy a játékosok teljesen tisztában vannak a kiváló fizikai kondíció abszolút igényével és összefüggéseivel, annak a pályán elvárt kielégítő sportteljesítmény elérésében betöltött szerepével. Az ilyen jellegű tudatosság elérése könnyűnek hangzik, de sokkalta nehezebbnek bizonyul a fiatal játékosoknál, akiket sokkal inkább „a játék öröme” mozgat, mint a reális tényezők.
MIT TEGYÜNK, HA A JÁTÉKOSOK „ELLENÁLLNAK”?
Ebben az esetben az egyik járható út, ha az edzések során a játékosok rendszeresen egyszerű és pontos információkat kapnak az egyes gyakorlatok előnyeit illetően. Ez kognitív-érzelmi szempontból is érthetőbbé és így elfogadhatóbbá teheti a felkészítő által megkövetelt erőfeszítést, mert annak haszna a magyarázaton keresztül világosabban megmutatkozik.
A szakember munkája még elfogadottabbá tehető, ha a fiatal játékosok számára kifejti az edzésen végzett gyakorlatok és a meccsszituációk közötti összefüggéseket, amikor is azok haszna pontosan lemérhető (pl. a rövid távon történő gyorsulás, gyors reakció egy cselre, a cselezést előkészítő irányváltás, stb.). Ily módon segíthet a játékosoknak, hogy egyértelmű párhuzamot tudjanak húzni az edzésen végzett gyakorlat és a meccsen adódó helyzet között, ennek köszönhetően pedig az erőnléti felkészítésbe fektetett folyamatos munka során kialakul a szükséges tudatosságra való szisztematikus törekvés.