Figyelmi tartalékaink (újra)töltése
Célkitűzés
Ebben a cikkben megvizsgáljuk, mit tehetünk azért, hogy természetes módon behatárolt koncentrációs képességünk újra biztosítsa a sporttevékenységhez szükséges figyelmet és összpontosítást |
Az első, figyelemről írt cikkben (2016 szeptemberében) beszéltünk eme készség jellemzőiről, többek között korlátozott mivoltáról mind a befogadott információk mennyiségét, mind a koncentráció időtartamát illetően.
Ezt az – minél fiatalabb játékosról beszélünk, annál inkább igaz – alapelvet szem előtt tartva, az edző rendelkezésére állnak olyan fogások, amik segítségével a játékosok a megfelelő pillanatokban könnyíthetnek a mentális fáradtságon és új erőt merítve találhatják meg a megfelelő figyelmi és koncentrációs szintet. Lássunk néhányat!
NÉHÁNY MÓDSZER A „FIGYELEM ÚJRATÖLTÉSÉRE”
- Hagyjuk, hogy az edzés elején kiengedjék a fáradt gőzt. Ha azonnal és előkészítés nélkül belekezdünk az edzésmunkába a játékosok érkezése után, épp az ellenkezőjét érhetjük el annak, amit szeretnénk. A sportolók a legtöbb esetben az iskolai és otthoni feladatoktól fáradtan, stresszesen érkeznek meg. Szükségesnek bizonyul, hogy hagyjuk őket kiengedni, felszabadulni néhány percig: néhány gyerek nagy szaladgálásokba fog kezdeni, mások labdázgatni kezdenek, míg más fiatalok egymással passzolgatnak vagy kapura rúgnak, esetleg csak váltanak egymással néhány szót …
- Engedjük be a játékosokat a pályára néhány perccel az edzés kezdete előtt. A fentiek megvalósításához időre van szükségünk, ezért érdemes a játékosokat a pályára engedni még az edzés hivatalos kezdési időpontja előtt, így lehetőségük lesz a feszültség és az iskolapadban, tanulás alatt vagy otthon felhalmozódott negatív energia levezetésére. Ez az idő azért is értékes lesz, mert mintegy hidat, átmenetet képez az előzetes tevékenységek (iskola, feladatok, otthoni dolgok) és a konkrét edzésmunka között. Ebben az időszakban az edző néhány általános kérdést intézhet a játékosokhoz hogylétükről, régebbi helyzetekről (egy sérülés vagy az előző edzésen érzett fájdalom) iskoláról, barátságaikról kérdezve őket.
- Játszunk a szavakkal és lepjük meg őket. Ha mindig ugyanolyan szinten tartjuk az edzést, mereven és monoton módon kommunikálunk és folyamatosan erős, kemény hangot ütünk meg, könnyen túlzott feszültséget kelthetünk a játékosokban az edzés során, pedig motiváltak, figyelmesek és aktívak maradnának akkor is, ha néha „tehermentesítenénk” őket. Ironizáljunk vagy vicceljünk, mindig kerülve a sértő, szarkasztikus hangnemet; használjunk egyedi kifejezéseket, viselkedjünk szokatlanul, de ne tegyük magunkat nevetségessé... Kisebb és nagyon rövid megszakításokról és/vagy kommunikációs váltásokról van szó, ahol a csapatból kitörhet a nevetés: ez segít a feszült hangulat tompításában, megtöri a pillanatnyi fizikai és szellemi fáradtság állapotát és a játékosok sokkal gyorsabban térhetnek vissza a megfelelő figyelmi és aktivitási szintre. Ennek apropóján ne feledjük, hogy az újdonságok - kommunikatív és viselkedési szinten is - kibillentő hatással bírnak, ami felébreszti a figyelmet.
Fontos, hogy ne vigyük túlzásba a vicces és szokatlan kommunikációs-viselkedési módot, így kerülve el a következőket:
- Edzőből/nevelőből bohóccá válni;
- Veszíteni a tekintélyünkből;
- Sikertelenül próbálni meg visszatérni a rendhez és a pillanatnyi célokhoz;
- Túlságosan elszakadni az edzésmunkától;
- Az edzést csupán szórakoztató és vidám alkalommá tenni.
Láthatjuk, hogy ezek mind olyan kis stratégiák, amik segítségével a következő fontos célokat érhetjük el:
- A felesleges feszültség levezetése;
- Megtalálni és/vagy újra visszatérni a megfelelő szintű aktivizáltsághoz és figyelemhez;
- A munkaintenzitás magasan tartása;
- Pozitív kapcsolat kialakítása a játékosokkal;
- Derült munkaközeg fenntartása.