A kapusedző szerepe a kapus motivációjának fenntartásában
Célkitűzés
A kapusedző és a kapus közötti kapcsolat nem csak szigorúan technikai szempontból bír különös jelentőséggel, hanem a hosszú távon értelmezett, szükséges, sporttevékenység iránti motiváció fenntartása miatt is fontos |
Előző, a kapusedző szerepének szentelt cikkünkben kiemeltük eme szakmai szerep összetettségét és az elvárásokat, amikor edző és kapus egymás irányába támasztanak azzal a céllal, hogy kapcsolatuk sportszempontból hatékony és kielégítő legyen.
MI JELLEMZI A KAPUSEDZŐ ÉS A KAPUSOK KÖZÖTTI KAPCSOLATOT?
A kapusedző és a kapusok között kialakuló kapcsolat - főleg az utánpótlásnál - egyedi és jórészt eltér a szakmai stáb és a csapat közötti kapcsolattól. Elsődleges jellemzője az erős egyéni jelleg, amennyiben:
- alapvetően kizárólagos (két személy közötti),
- a találkozások gyakorisága állandó és folyamatos,
- az edzések a csapattól elkülönülve zajlanak,
- a kapcsolat kiegészítő, „tanár-diák” típusú.
A kapusedző és a kapus saját tapasztalataikat, meggyőződéseiket, értékeiket viszik bele ebbe a „tanulópárosba”, amik alakítják a sporthoz kötődő, alapvető viselkedésüket és hozzáállásukat, ezáltal határozva meg a pályán történő együttműködés minőségét. Mivel ez a kapcsolat egymásra utaltságot is jelent, bármelyik fél - tudatosan vagy tudattalanul – könnyítheti meg vagy akadályozhatja a sportágra jellemző és technikai tudás átadását-tanulását.
ÉS A KAPUSEDZŐ? HOGYAN ÁLL A KAPUSOKHOZ?
A kapusedző szempontjából mik lehetnek azok a kapusoktól érkező „kérdések”, amelyek megválaszolásával még hangsúlyosabban adható át a tudás?
A sportoló - és így a kapusedző - legfontosabb szükségleteinek egyike az, hogy erős szinten tartsa a munkára és tanulásra irányuló motivációt, ami az idő múlásával egyre szilárdabb lesz. A motiváció az a működő felhajtó erő, ami lehetővé teszi bármely sportoló számára, hogy folyamatosan hódolhasson sportolási szenvedélyének és ambiciózusan küzdhessen a versenysportban keresett sikerekért. A motiváció viszont nem egy stabil erő. Fluktuáció az erős és gyenge pólus között mehet végbe, ez pedig elsősorban az elégedettség/frusztráció fokától függ, amit a sportoló saját sportágának gyakorlása közben tapasztal.
AMIKOR GYENGÜL A MOTIVÁCIÓ...
A tanulás kemény és fáradtságos útja a kapustól megkíván:
- heti szinten több, magas intenzitású edzést,
- nagymértékű fizikai erőfeszítést,
- magas fokú koncentrációt,
- minden technikai részlet figyelmes vizsgálatát.
Bizonyos gyakorisággal tapasztalhatunk hosszabb-rövidebb, motivációs krízis jellemezte időszakokat. Ezeket pillanatnyi nehézségek okozzák, kevés játékidő vagy a meccsen nyújtott gyenge teljesítmény.
Ezekben az esetekben a kapusedzőnek sok energiát kell fektetnie a sportoló támogatásába, akinek - még ha nem is teszi egyértelművé - feltétlenül szüksége van a bátorításra és egy olyan tekintélyes hang biztatására, mint saját kapusedzőjéé, ami talán a csapat edzőjének szavánál is többet segít.
A támogatásnak viszont hitelesnek kell lennie, épp ezért alapvetően abból kell állnia, hogy a kapus figyelmét a közelmúltban elért fejlődésére irányítjuk (precízen és valósághűen részletezve azt), előrevetítjük a most már szinte teljesen elért célokat, valamint - az adott lehetőségek határain belül - rávilágítunk az eljövendő évek fejlődési potenciáljára (azok kimagasló vagy kevésbé ígéretes voltától függetlenül).
Az edzések átszervezése is egy olyan beavatkozás lehet, ami új motivációt adhat a kapusnak. Ha az edzéseken egy jól meghatározott, technikai, állóképességi taktikai vagy mentális hiányosság fejlesztésére fókuszálunk, akkor a kapus azonnali és konkrét módon érti meg - legalábbis nagyrészt - a két órás, kemény edzésmunka lényegét és célját.
A kapusedzők által gyakran elhanyagolt terület az egyes gyakorlatok meccshelyzetre vetített pontos hasznának konkrét, részletes példákon keresztüli elmagyarázása. Ha ez nem történik meg, a tanuló nem tudja világosabb és tudatosabb módon összekapcsolni az edzés intenzív erőfeszítését a meccsen érvényesítendő fejlődéssel és ügyességgel.
CSIGÁZZUK FEL A KÍVÁNCSISÁGOT!
Végül a motivációt gyakran gyengíti az edzések fárasztó monotonitása, amik kiirtják a kíváncsiságot, nehezebben pörög fel a játékos és próbálja ledönteni saját korlátait. Az edzés menetének megváltoztatása, a végeztetett gyakorlatok variálása (a fejlesztendő ügyességi elemeknek megfelelően) lehetővé teszi az edző számára, hogy kielégítse tanítványa újdonság iránti vágyát és megújítsa a gyakorlathoz kapcsolódó motivációját.
Magától értetődő, hogy ezek a motivációs jellegű intervenciós módszerek csak akkor lehetnek hatékonyak, ha a kapusedző meggyőződéssel és személyes érdekeltséggel viszi át őket a gyakorlatba, így használva fel minél jobban azt a bizalmat és tekintélyt, amit kapusa iránta érez.
Borítókép: Santeri Viinamäki [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)].