Kezeljük jól a hibákat
Célkitűzés

Ebben a cikkben elkezdünk foglalkozni a hibák kezelésével: hogyan és mit kellene az edzőnek mondania a hibázó játékosnak, milyen észrevételeket osszon meg vele, mit jobb elkerülni. |

A racionalitás szintjén mindannyian tudjuk, hogy hibázni teljesen normális dolog, szinte már szükségszerű ahhoz, hogy fejlődjünk és jobbak legyünk. Ennek ellenére senki sem szeret hibázni, még kevésbé szeretik látni az edzők/nevelők, ahogy tanítványaik hibákat követnek el. A hiba ismételt elkövetése még zavaróbb: „a hibában megmaradni ostobaság!” - ezt is szokás mondani. Hideg fejjel valószínűleg ebben az esetben is felismerjük, hogy a tanulás szakaszában és főleg ifjú korban gyakran megesik, hogy a sportoló ismétel egy hibás viselkedésformát, elemet vagy cselekvést.

Ha egy edző felteszi magának azt a kérdést, hogy miként kommunikáljon a sportolójával vagy a csapattal hiba esetén, akkor megtette az első, alapvető fontosságú lépést a megoldás felé.
Csak az kezdhet válaszok keresésébe, kísérletezésbe, megoldások kutatásába, konstruktív konfrontációba, aki kérdéseket fogalmaz meg magában.
A hiba megfelelő kezeléséhez több tényezőt kell számba vennünk: mikor tudassuk a hibát? Hogyan? Milyen szavakat használjunk? Mit vegyünk előre? Hogyan lépjünk fel? Mindenki előtt vagy külön beszélgessünk? Hogyan kezeljük a hiba érzelmi következményeit
Sok szempontot kell figyelembe vennünk, ezeket fogjuk átvenni a következő cikkekben. Tanácsom a szokásos: folyamatos önvizsgálat ahhoz, hogy tudatosak legyünk azokban az elemekben, amiket meg fogunk vitatni; tudjuk, hogyan szoktunk általában viselkedni, így szükség esetén alkalmazni tudjuk azokat a változtatásokat, amik révén jobbedzők lehetünk és sportolóink fejlődését is szolgálhatjuk.
"Nem kudarcot vallottam, hanem találtam több ezer módszert, ami biztosan nem működik." - Thomas Alva Edison