Labdaátadás és mobilitás négyzetben
- 4 tányérbója
- labdák
- Játéktér: 20x20 méter
- Játékosok száma: min. 4
- Időtartam: 15 perc
- Sorozatok száma: 4x3 perc, köztük 1 perc passzív pihenő
Összegzés | Másodlagos célkitűzések |
---|---|
Passzolás és továbbfutás, labdaleadás és szabad terület támadása |
Proprioceptive informations, Anticipation, Space-time differentiation, Tájékozódás, Perifériás látás, Láb-belső, Irányított labdafogadás, Szabadulás, Passzolás, Wall Pass |
A tányérbóják segítségével jelöljünk ki egy kb. 10-15 méter oldalú négyzetet (az oldalak hosszát az edzésen részt vevő gyermekek életkora és képességei szerint változtassuk). Négy játékos helyezkedik el a tányérbóják mellé (a négyzet csúcsaira), a négyzeten kívülre. A gyakorlatot egyetlen labdával végzik (az ábrán az A játékosnál van, ő indítja a játékot). Ha több játékosunk van az edzésen, akkor alakítsunk ki több egyforma munkaállomást egymás mellett.
- Az edző rajtjelére az A-B-C-D játékosok elkezdik passzolgatni egymásnak a labdát (labdaátadás és -átvétel). Miután egy játékos passzolja a labdát az egyik játékostársának, támadnia kell az üres teret, vagy a négyzet 4 csúcsának egyikén, vagy a négyzet belsejében
- Az ábrán az A játékos passzolja a labdát a B-nek (1. átadás) és befelé, a négyzet közepe felé megy, a szabad területre (2. mozgás)
- Ezt követőena B játékos, miután átvette a labdát, továbbítja a C társának (2. átadás), és egy másik szabad területre megy, vagyis oda, ahol előzőleg az A játékos volt (az A szabadon hagyott helyére - 3. mozgás). A gyakorlatot ugyanígy ismételjük a sorozat végéig
- Eleinte hagyjuk, hogy a labdakezelés korlátok nélkül folyjon a játékosok tetszése szerint, majd vezessük be az irányított labdaátvétel fajtáit (talppal, belsővel, külsővel, „kifelé”, „befelé”, stb)
- A legfiatalabb korosztályok esetében kezdetben úgy végeztessük a gyakorlatot, hogy a labda továbbítása kézzel folyjon (kézzel passzolom a labdát és megyek a szabad területre). Amikor már megértették a gyakorlat végrehajtási módját, vezessük be a lábbal történő labdatovábbítást (ekkor a gyermekek a technikai alapelemet össze fogják kapcsolni a kombinációs képességgel és a tér-időbeni tájékozódás képességével)
- Dolgozzanak két labdával egy időben, növelve a változók számát és a kognitív terhelést. Ebben az esetben nagyon fontos a csapattársak közötti kommunikáció annak tekintetében, hogy átadni vagy átvenni akarják a labdát
- Fejlesztjük a motoros elővételezés (anticipáció) képességét, vagyis azt a képességet, hogy előre felmérjük, hogy melyik üres területre tudunk menni a labdatovábbítás után
- Figyeljünk a labdaátvétel és labdaátadás technikai alapelemek minél pontosabb végzésére
- Serkentjük a döntési gyorsaságot és a pályára fókuszálás képességét (perifériás látás, SAS /ellenőrző figyelmi rendszer/)