Megfelelő oktatás az utánpótlás korosztálynál: néhány észrevétel
Célkitűzés
Néhány vezérfonal és tanács a futball oktatásához a fiatalabb játékosok körében |
A futballal kapcsolatos technikai és stratégiai tudás átadása igazi fejtörést okozhat. Minden edző szembesült már ezzel a problémával: mit mondjunk a fiatal és tapasztalatlan játékosoknak, hogyan közelítsünk hozzájuk? Könnyen zavaróvá válhat, ha a játékos nem érti vagy nem csinálja azt, amit az edző kér.
Azonban ez nem mindig a játékos hibája, a problémát okozhatja az edző nem megfelelő módszere is. Az edzőnek egy jól megválasztott, egyszerű és tömör stratégián keresztül optimalizálnia kell az edzést, megnyilvánulásait pedig a megfelelő nyelvezettel kell kísérnie.
1. A tanítási stratégiák
Egy új technikai elem vagy taktikai fogalom átadása legyen:
- egyszerű,
- tömör,
- egyszerre egy célra fókuszáló.
A játékosnak átadott információmennyiségnek korlátozottnak kell lennie. Nem kérhetjük az épp edző és a labdavezetést elsajátító játékostól, hogy egyszerre a labda közepét érintve haladjon, a támasztólábát helyezze közel a labdához vagy igazítsa azzal egy vonalba, emelje fel a fejét és tartsa a tekintetét a labdán, stb.
A minimum szükséges információval kell őt ellátnunk, néhány fogalommal a mozgást illetően és nem szabad elhalmoznunk szakkifejezések sokaságával. Ha a játékos egyesével tanulja meg a fogalmakat, áthalad az elsajátítás minden fázisán, viszont záporozó szakszavak esetén némely fázis kimaradhat.
A képességek fejlesztésének több részre osztása nem csak a technika megértését és elsajátítását fogja hatékonyabbá tenni, hanem tudatosítja a játékosban a tanulási fázisok fontosságát is.
Az utasításoknak világosnak és pontosnak kell lennie. Vannak edzők, akik gyakran akarnak erősen technikai vagy taktikai jellegű fogalmakat átadni a fiatal játékosoknak. Az edzőnek senkit sem kell megróbálnia összetett definíciókkal legnyűgözni, inkább egyszerű szavakkal kell elmagyaráznia ezeket az elképzeléseket, majd megvalósítani őket a pályán.
Egy másik jótanács: dolgozzunk egyszerre egy cél elérésén. Bizonyos edzők végül olyan fogalmak bevonásával zavarják össze játékosaikat, amik nem kapcsolódnak az előzőleg adott magyarázatokhoz.
2. A gyakorlatok bemutatása
A gyakorlatok bemutatása egyike a legegyszerűbbnek látszó dolgoknak, ám mégis ennek kell a legtöbb aspektusát figyelembe vennünk.
A jó vizuális megjelenítés elengedhetetlen ahhoz, hogy a játékos magáévá tegye az elméletet és megfelelően tudjon kivitelezni egy adott gyakorlatot. Három olyan faktort kell fontolóra vennünk, amelyek mindegyike nagy fontossággal bír az edző számára:
- a bemutatás helyszíne
- a gyakorlatra fókuszáló szóbeli magyarázat
- a gyakorlat megértésének ellenőrzése
A bemutatás helye lehetővé kell tegye mindenki számára a gyakorlat követését, valamint az edzőnek is jól kell látnia a csapatot. Továbbá a helyet oly módon kell megválasztanunk, hogy elkerüljük a zavaró tényezőket, mint például a nap, a közönség, stb.
A gyakorlat bemutatása során az általánostól a specifikus felé kell haladnunk: egy technikai elem tanításakor először egy átfogó képet kell adnunk róla, és csak ezután kezdhetünk el dolgozni a játékossal a konkrét részleteken.
A technikai tudást először normál sebességen érdemes átadni, majd lelassítva világítani rá az azt felépítő mechanizmusokra.
Érdemes konkrét célokat tűzni ki a magyarázatokhoz és az elsajátítás folyamatához is, vagyis kiemelni a legfőbb pontokat, megkérdezni a játékosoktól, hogy az adott ponton mely elemek válnak meghatározóvá, beszéleni a benyomásaikról, az adott testhelyzetről, stb. Iy módon valósíthatunk meg egy interaktívabb, irányított tanulási folyamatot.
A gyakorlatok bemutatását követheti egy sor kérdés, hogy azonnali visszajelzést kapjunk, majd a gyakorlati kivitelezésen keresztül megbizonyosodhasunk róla, hogy minden világos volt-e a játékosok számára.
Forrás: www.youngcracks.com