Mennyire fontos a játékos a csapat számára? Segítsünk neki felfedezni!
Egy olyan módszert mutatunk be, amely minden sportolónak segít felfedezni mindazon képességek összességét, amik miatt a versenysport szempontjait alapján társai értékelhetik őt |
“Mit gondolnak a csapattársaim rólam, mint játékosról?”; „Miben vagyok hasznára a csapatomnak, amikor pályára lépek?”; „Mennyire és miért vagyok fontos ebben a közösségben?” Olyan kérdések ezek, amiket bármely játékos feltesz magának egy sportidény során. Hasznunkra válik a válaszok megkeresése, még ha nem is bizonyul könnyűnek; a következőkben egy olyan módszert vázolunk fel, amelynek alkalmazásával az edző bármely sportolónak segíthet felfedezni mindazon képességek összességét, amik miatt a versenysport szempontjai alapján társai értékelhetik őt.
AZ ALKALMAZANDÓ MÓDSZER
„A” fázis: a játékosok kitöltik a kérdőívet
- Az edző hívja össze a csapatot egy, a célnak megfelelő helyre, és ültesse őket körbe oly módon, hogy minden résztvevőnek lehetősége legyen a kölcsönös szemkontaktusra.
- Röviden magyarázza el az elemzés lényegét, vagyis hogy minden résztvevőnek lehetőséget kapjon arra, hogy megtudja, milyen szempontokból értékelik őt társai és milyen tulajdonságai teszik őt különbbé a többiek szemében.
- Ezután mindenkinek adjunk egy egyszerű kérdőívet, ami tartalmazza a csapat minden tagjának nevét (példaként lásd az 1. táblázatot); minden sportolónak legfeljebb három olyan sporthoz kapcsolódó képességet kell feltüntetnie társai neve alatt, amik pozitívan jellemzik az adott játékost.
- Minden résztvevő egyénileg tölti ki a kérdőívet legfeljebb 15-20 perc közötti időintervallum alatt.
- A kitöltést követően szedjük be a lapokat, és röviden kérdezzük meg a játékosok véleményét, hallgassuk meg hozzáfűznivalójukat a feladat kapcsán felmerülő nehézségeket és benyomásokat illetően.
KÉRDŐÍV: A társaid tulajdonságai | ||||
Név | A listán felsorolt társaid mindegyikénél tüntess fel legfeljebb három, sporthoz kötődő (technikai, taktikai, állóképességi vagy mentális jellegű) tulajdonságot, amivel szerinted pozitívan járul hozzá a csapat egészéhez. | |||
1 |
Miklós | |||
2 |
András | |||
3 |
Márk | |||
4 |
Albert | |||
5 |
Gyula | |||
6 |
János | |||
7 |
László | |||
8 |
Márton | |||
9 |
István | |||
10 |
Ervin | |||
... |
... |
1. táblázat
„B” fázis: az edző összefoglalja a megjelölt tulajdonságokat
- Az edző külön-külön megvizsgálja a kérdőíveket és minden sportolónál pontosan csoportosítja a társak által adott véleményeket (néhány mellényúlást is belecsempészve).
- Ezután minden játékos esetén karcsúbbá teszi a társak által hozzá sorolt tulajdonságok listáját, kizárva az esetleges szinonimákat és felesleges ismétléseket.
- Ily módon egy tömören összefoglaló, mégis kimerítő képet kapunk a társak által az egyes játékosoknak tulajdonított „ügyességi palettáról” (lásd az 1. és 2. táblázatot), ami meghatározza a „hozzáadott értéket” is, amit a csapatnak ad.
1 |
Miklós | Játékmentalitás – egyediség - labdakezelés – magabiztosság - jó helyzeteket dolgoz ki - technika – gyorsaság - biztonságot ad a csapatnak. | ||
2 |
András | Erős fizikum - fizikai erő - masszivitás - sportosság - harcosság az elenféllel vívott párharcok során – határozottság. | ||
3 |
Márk | Technika - gyorsaság - harciasság - változékony játékmentalitás - állóképesség - gyors kontrázás - fürgeség - labda nélküli mozgás - ravaszság. | ||
4 |
Albert | Fizikai erő – mozgékonyság - gyorsaság - harciasság - atlétikai ügyesség - izomerő - eltökéltség - nagy odaadás. | ||
5 |
Gyula | Segíti a csapatot - csapatközpontú gondolkodás - segíti a társait - reaktivitás - magabiztosság - szóban segíti a játékszervezést - magabiztos a kapuban - eszes és technikás - gyorsaság - szervezi a csapatot | ||
6 |
János | Nagyon jól mozog be - nagyon technikás - jól játsza meg a labdát - gyorsaság - játékfantázia - jól kezeli a labdát - játékintelligencia. | ||
7 |
László | Ötletesség - döntő szerep - technika - sosem adja fel - egyszerűen, de hatékonyan játszik - gólszerzés - egyéni taktika - jól fejezi be az akciókat - jó helyzetkihasználás - egyszerűség - mindenben határozott. | ||
8 |
Márton | Technika - személyiség - labdakezelés - higgadtság - fürge a labdával - gyorsaság - jól fejezi be az akciókat - minőségi támadójáték - cselezés - játékfantázia. | ||
9 |
István | Erős fizikum - fizikai erő - masszivitás - a labda fedezése - sportosság - jól fejezi be az akciókat - futómennyiség. | ||
10 |
Ervin | Harciasság - eltökéltség - állóképesség - sportosság - futás - szívósság - gyorsaság és cselezés. | ||
... |
... |
2. táblázat
„C” fázis: átadjuk és megosztjuk az eredményeket
- Az edző egy második gyűlést hív össze, hogy átadja és megossza az eredményeket.
- Minden játékosnak felvázolja „ügyességi profilját”, amit társai alkottak meg.
- Megkérdezünk mindenkit, hogy mennyire érzi magáénak a neki tulajdonított képességeket, mivel ért egyet és mivel nem, esetleg mi volt számára meglepő, valamint mit adna esetleg a listához, vagy mit venne el.
- Végül minden játékosnak átadjuk saját „ügyességi profilját”, hogy feldolgozza, megőrizze, és hivatkozási alapként használja ahhoz, hogy megerősítse én-hatékonysági szintjét a sport terén.