Motoros-mozgástudatossági gyakorlatsor 1-1 elleni párharccal
- 6 jelzőrúd
- 6 alacsony gát
- labdák
- mezek (az ábrán pirosak)
- 12 színes jelzőbója (vagy ha nincs, akkor tányérbója), minden színből 4 db
- Játéktér: 35x20 méter
- Játékosok száma: legalább 8
- Időtartam: 20 perc
- Sorozatok száma: 4x4 perc, köztük 1 perc passzív pihenő
Összegzés | Másodlagos célkitűzések |
---|---|
Motoros akadálypálya kognitív ingerekkel a gyorsaság és az információfeldolgozási sebesség edzésére az 1:1-ben |
General coordination capacities, Tájékozódás, Vestibular information, Quickness, Gyorsaság, Mozgástudatosság, Labdavezetés, Feints and tricks, Helyezkedés, 1-1 ellen |
Egy 35x20 méteres játéktéren alakítsunk ki 2 gyakorló állomást egymással szemben, egymástól kb. 20 méter távolságra. Mindkét állomás ugyanúgy épül fel: 3 jelzőrúd egy sorban, egymástól 1 méter távolságra, majd 3 alacsony gát, egymástól 30-40 cm távolságra. A két útvonal közé, a 20 méteres távolság közepére, helyezzünk egy labdát. A színes jelzőbóják segítségével alakítsunk ki 3-3 különböző színű kiskaput félkör-vonalban, a két útvonaltól jobbra és balra, a (középre helyezett) labdától kb. 8 méter távolságban. Az azonos színű kiskapuk egymással átellenben állnak az állomás közepéhez képest, attól egyenlő távolságra. 4-4 játékos sorakozik fel a motoros pályák elején. A gyakorlatot csapatok közötti verseny formájában végeztetjük (az ábrán fehérek a pirosak ellen).
- Az edző jelére a két sor 1-1 első játékosa elindul és végighalad a motoros akadálypályán: a jelzőrudak között szlalomban haladnak, a gátakat átugrálják, majd a középen lévő labda felé sprintelnek
- Miközben a játékosok a labda felé futnak, az edző kimondja egy szín nevét (aminek a három kiskapu színe közül az egyiknek kell lennie: piros, zöld vagy sárga)
- Annak a játékosnak, amelyik a labdát megszerzi, át kell vezetnie a labdát az ellenfél megnevezett színű kiskapuján
- Ellenfelének meg kell próbálnia védeni a kiskaput és megszerezni a labdát; ha ez utóbbi sikerül, akkor ő próbálkozhat azzal, hogy ellenfele ugyanolyan színű kiskapujába vezesse a labdát
- A pontszerzéshez a játékosnak labdavezetéssel át kell haladnia az edző által megnevezett színű kiskapun, amelyet az ellenfél véd. A gyakorlat kezdése előtt az edző kijelöli, hogy melyik oldal(i kiskapuk) melyik csapathoz tartoznak
- Minden sorozatban változtassuk meg, hogy a csapatok melyik oldal(i kiskapuka)t védjék illetve támadják
- Változtassuk az alacsony gátak feletti átugrások típusát (egylábas váltott ugrás, ugrás páros lábbal, a gátak térközeiben 1/2/3 talajérintés, stb)
- A labdát elsőként megszerző játékos szabadon választhat, hogy az edző által megnevezett színű, a két átellenes félkörben lévő 1-1 kiskapu melyikébe vezeti a labdát A
- A pontszerzéshez elegendő pontos lövést végezni a kiskapukba, nem feltétlenül szükséges átvezetni rajtuk a labdát
- Az 1-1 elleni párharc során az edző tetszés szerint megváltoztathatja a támadásra kijelölt kapu színét (tehát a „szín” változóval dolgozunk)
- Bonyolultabbá tehetjük a motoros akadálypályát (karikák, akadályok, stb)
- Ösztönözzük a motoros akadálypályákon zajló végrehajtási gyorsaságot a labdaszerzés érdekében
- A játékosok kognitív képességeit is fejlesztjük, ha gyakran változtatjuk a támadásra kijelölt kiskapukat (színkód)
- Foglalkozzunk a helyezkedéssel és a védekezési és labda-visszaszerzési fázissal, amelyekhez a védő gyors tér-időbeli tájékozódási képességére van szükség, mivel mindig a labdás ellenfél és a védeni való kiskapu közé kell helyezkednie
- Figyeljünk arra, hogy az ellenfél által letámadott játékos hogyan védi a labdát
- Díjazzuk a dribblinget és a motoros fantáziát az 1-1 elleni párharcban
- Főként a fiatalabb korosztályok esetében korrigáljuk az akadálypályákon való végighaladás közben előforduló motoros hibákat