Tájékozódás térben és időben: passz és labdaátvétel futás közben
- 4 bója
- 4 tányérbója
- Labdák
- Játéktér: 30x30 méter
- Játékosok száma: 8 vagy több
- Időtartam: 20 perc
- Sorozatok száma: 2 sorozat, egyenként 8 perc időtartammal (2 perc pihenővel)
Összegzés | Másodlagos célkitűzések |
---|---|
Orientációs képesség, megfelelő helyezkedés és időzítés mozgás közben: passzok, labdaátvétel és labdakezelés kivitelezése |
General coordination capacities, Anticipation, Tájékozódás, Perifériás látás, Sensoperceptive capacity, Labdaátvètel, Labdavezetés, Labda uralása, Passzolás, Throw-in |
4 bója segítségével hozzunk létre egy 30x30 méteres négyzet alapú gyakorlóteret. A belsejében a 4 tányérbóját felhasználva alakítsunk ki egy kisebb, 6x6 méteres rombuszt (a négyzet közepén). A játékosokat két csoporta osztjuk (A és B) és a négyzet két, párhuzamos sarkában sorba állítjuk.
A játékosoknak a először sétálva, majd futva kell a négyzetet átlóin mozognia, a központi rombuszon áthaladva.
- Az edző jelére a két csoport elvégzi a gyakorlatot a következő módon:
- Az A csoport első játékosa (az ábrán a jobb alsó sarokban) futni kezd a központi rombusz irányába. A játékos negyedik lépése után indul a B csoport első játékosa (az ábrán a bal alsó sarokban), akinek a negyedik lépése után elkezd futni az A csoport második játékosa, majd a többiek is bekapcsolódnak ezt a szekvenciát követve. A cél az, hogy a játékosok megtartsák a kezdeti távolságot és a futás ritmusát nem csak a saját sorukból induló társaikhoz, hanem a rombuszon keresztülfutó, útjukat keresztező játékosokhoz képest is, így javítva orientációs képességüket és periférikus látásukat
- A fenti gyakorlatot ismételjük, ám ezúttal labdák bevonásával. Az A sor labdák nélkül indul, a B sor pedig labdákkal. Az A csoport egyik játékosa elindul, majd a negyedik lépése után elrajtol a B csoport első, labdás játékosa is. Utóbbi pontos passzot az első A játékosnak, kiszámítva társa rombuszon belülre érkezésének idejét. A játékosnak úgy kell kapnia a labdát, hogy futásának ritmusa ne változzon. A többiek ezt a mintát követik. A gyakorlatot a másik sarokból végezve a csoportok szerepe felcserélődik. A futást a B csoport játékosa kezdi, majd az A csoport első embere kezdi el vezetni a labdát a rombuszon áthaladó társának passzolva, majd átlósan tovább futva. A többi játékos ezt a példát követi.
- A következő változat is alkalmazható: a futás közben kivitelezett passz ne a rombuszon belül, hanem annak elhagyása után közvetlenül érkezzen a másik játékoshoz (az ábra szerint). Az időbeni és térbeni távolság maradjon meg a játékosok között
- Végezzük ugyanezt a gyakorlatot, viszont a passzt adó játékos továbbítsa a labdát bedobásból. A labdát fogadó játékosnak a rombuszon belül kell átvennie a magasan érkező labdát. A bedobást végző játékos tehát a labdával a kezében indul, nem labdavezetéssel
- Tartsuk meg a távolságot és a futás ritmusát (timing) a rombuszban egymást váltó játékosok között (felvátva haladjanak át a rombuszon anélkül, hogy futásuk ritmusát meg kellene törniük)
- A laposan adott passzok vagy a magasan érkező labdák átvétele a játékosok által választott vagy az edző által meghatározott módon (belsővel, külsővel, talppal) történjen
- Változtassunk a négyzet alapú gyakorlótér vagy a rombusz méretén, a futás ritmusán, a passzolási távolságon
- Figyeljünk a játékosok mozgására (labdakezelés, gyorsaság és a futás technikája)
- Helyezzünk hangsúlyt a futás ritmusára és a játékosok közötti távolságra. A játékosoknak meg kell tudniuk tartani az egymás közti távolságot és a rombuszban történő keresztirányú mozgás időbeni és térbeni dinamikáját, ami elengedhetetlen a technikai elemek lassítás és megállás nélküli kivitelezéséhez
- Figyeljük meg játékosaink fókuszálási képességét, tájékozódásukat térben és időben
- A labdaátvételbe, a labdavezetésbe és a passzokba vonjuk be mindkét lábat