Figyelem és motiváció: milyen kapcsolat van közöttük?
Célkitűzés
A motiváció hatással van a figyelmi képességek javulására. Az edző feladata az, hogy magasan tartsa a motivációs szintet és ezáltal serkentse a figyelmet és a koncentrációt. |
A figyelmi képességekkel foglalkozó ezen cikksorozatunkban azt kezdjük el megérteni, hogy ezeket a képességeket hogyan befolyásolja nagyon sok tényező, amelyek a játékost segíthetik, vagy éppen ellenkezőleg akadályozhatják abban, hogy képes legyen figyelmet fordítani az edző által kiadott feladatokra és utasításokra. Ezen tényezők egyike a motiváció.
A motiváció alatt azt a hajtóerőt értjük, amely egy adott viselkedés elkezdésére és későbbiekben való fenntartására ösztönöz. Minél motiváltabbak vagyunk egy dolog megtételében, annál valószínűbb nem csak az, hogy megpróbáljuk azt megtenni, hanem az is, hogy az esetlegesen felmerülő nehézségek ellenére is folytatni fogjuk.
Mint minden más területen, a sportban is különféle indítóokok késztethetnek bennünket arra, hogy elkedjünk egy tevékenységet és elkötelezetten, kitartással és elszántan gyakoroljuk azt. Más szóval, a motiváció mértékének szerepe van abban, hogy hogyan végzem a dolgaimat és mennyi figyelmet fordítok rájuk.
Egy erősen motivált sportoló mindig a maximumra fog törekedni az edzésen ugyanúgy, ahogyan a mérkőzésen, szorgalmas és kitartó sportoló lesz, aki az edző utasításait követve és a körülményekhez alkalmazkodva gyorsan cselekekszik és vált, aki fürgén reagál a játékhelyzetekből jövő ingerekre, és teljes erőbedobással végez mindent.
A motivációk sokfélék lehetnek, és minél több motivációval rendelkezik egy játékos saját labdarúgó tevékenységére vonatkozóan, annál jobb lesz hozzáállása a pályán. Egy kevéssé motivált játékos az arousal-görbe grafikonján balra fog elhelyezkedni (Yerkes a Dodson törvénye, lásd előző cikkeinket).
Minden edzőnek nagy figyelmet kell fordítania játékosai motivációs tényezőire és meg kell találnia azokat a stratégiákat és módozatokat, amelyek által felépítheti ezeket a tényezőket és magas szinten tarthatja őket, ha pozitív hatással kíván lenni aktivációjuk fokára is.
A fiatalok körében leginkább elterjedt motivációk közé tartozik:
- a csoporthoz tartozás vágya
- a szórakozás
- az arra irányuló vágy, hogy megtanuljanak jól focizni.
Ezen motivációkat figyelembe kell vennie az edzőnek, és találnia kell olyan módozatokat és stratégiákat, amelyek által kialakíthatja vagy legalábbis fenntarthatja ezeket. Így tehát maximális figyelmet kell fordítani a csoport dinamikáira, a lehető legtöbb játékhelyzetet kialakítani, szorgalmazni a társaság együttlétét focizáson kívül is, ösztönözni a csoportos beszélgetést formális és informális találkozókon is, stb.
Az edzések és célkitűzések legyenek változatosak és figyelemfelkeltőek, változó nehézségi fokkal, mindig újszerű módon elővezetve, ösztönözzék a fiatalokat szakmai és mentális szempontból, és vonják be őket érzelmi szinten is. Indexre kell tenni tehát az ismert dolgok ismétlését, az unalmat és a monotonságot, mind a tartalmak, mind a forma terén.
Egy jó edzőnek tudnia kell úgy kommunikálni és magyarázni, hogy az általa vezetett korosztály nyelvezetét használja, változatos és az ő világukhoz közel álló kifejezéseket, és olyan szavakat, amelyek bátorítják őket és figyelmüket is megragadják; gyakorlati példákat felhozni, köznyelvi fordulatokat használni, elkerülni az álmosító lapos hangszínt és az olyan kifejezéseket, mint „megint a szokásos... csináljuk a szokásos... amit mindig is kérni szoktam tőletek... ”. Ezek a kifejezésmódok nemcsak laposságot és kevés lelkesedést közvetítenek, hanem a gyakorlást is mindig ugyanolyannak tüntetik fel. Mindez kioltja az energiákat és a lelkesedést.
Továbbá a játék legyen az edzések felépítésének elsődleges alkotóeleme, a gyakorlóeszközök legyenek változatosak, a játékosokat forgásban gyakoroltassuk azért, hogy mindenki mindenkivel játszhasson és kommunikálhasson, és így megismerjék egymást szakmailag és személyi vonalon is és ezáltal küönboző forrásokból származó sokféle behatás érje őket.
A játék és a gyakorlás során a fiataloknak érezniük kell azt, hogy készségeik fokozatosan egyre jobbak lesznek és gyarapodnak, ráérezve ezáltal annk az ízére, hogy jó úton járnak és jó döntést hoztak, amikor ezt a sportot választották.
Ha játszanak, mozognak és folyamatosan ösztönözve vannak mert a minimálisra csökkentjük a holtidőket, a magyarázatokra időtartamát és a várakozási időket, akkor mindig aktívak, tettrekészek és figyelmesek lesznek, a foglalkozás végére kellemesen elfáradnak de mélységesen elégedettek lesznek a végzett tevékenységgel és várni fogják a következő edzést, ahol motiváltak és szorgalmasak lesznek.