A csapatszintű kommunikáció meccs alatt
Célkitűzés
Az egyazon csapatban játszók meccs alatti kommunikációja különös fontossággal bír, habár ezt az edzők sokszor inkább a véletlenre hagyják, mintsem fejlesszék és foglalkozzanak vele |
A futball világában a kommunikációnak központi szerepe van. Az egyazon csapatban játszók meccs alatti kommunikációja különös fontossággal bír, habár ezt az edzők sokszor inkább a véletlenre hagyják, mintsem fejlesszék és foglakozzanak vele.
A futballban a hatékony kommunikáció különösen akkor kerül szóba, amikor a játékosok kezeléséről beszélünk az edző vonatkozásában, ugyanakkor ez a kulcs egy sportegyesület szervezési egységei és az edzői stáb hatékony működtetéséhez, továbbá kiemelkedő fontosságú a klub családokkal, sajtóval és saját szurkolóival fenntartott kapcsolatában.
Elmondhatjuk tehát, hogy a kommunikációt egyre inkább, mint a labdarugó klubok belső, operatív alrendszereinek működését nagymértékben befolyásoló tényezőt ismerik el, legyen szó a legalapvetőbb vagy legbonyolultabb mechanizmusról.
Az évek során a szakma egyre élénkebb figyelemmel fordult egy olyan kontextus felé, amelyben a kommunikáció mind az utánpótlást, mind az első csapatokat edzők szemében a pályán nyújtott jó teljesítmény és eredményes munka szükséges feltétele lett: ez a játékosok közti kommunikáció a mérkőzésjáték alatt.
ERŐSÍTSÜK MEG KOMMUNIKÁCIÓVAL A PÁLYÁN TÖRTÉNŐ EGYÜTTMŰKÖDÉS
A pályán lévő szereplők nagy száma a taktikai összetettséggel és dinamikai intenzitással együtt határozzák meg a futballt, mint játékot és követelik meg a játékosok és a csapat különböző részlegei közötti együttműködést. Ezt akkor erősíthetjük meg, ha a meccs során megfelelő kommunikatív kapcsolat áll fenn a csapattagok között.
A mérkőzésjáték alatti kommunikációt tartalmilag két nagy csoportra oszthatjuk:
- orientációs célú kommunikáció;
- támogató célú kommunikáció.
Mindkét kategória játékos és játékos, játékos és stáb vagy játékos és a teljes csapat közötti kommunikációs interakcióként valósul meg.
Az „orientációs célú kommunikáció” elsődleges célja, hogy jeleket, jelzéseket, utasításokat tartalmazzon a különböző játékszituációk minél sikeresebb megoldásához.
A „támogató célú kommunikáció” célja, hogy érzelmi megerősítést, önfegyelemre biztatást és motivációs pluszt adjon azokban a nehéz helyzetekben, amikben az egyén vagy a csapatrész a meccs során találhatja magát.
A következő cikkekben részleteiben tárgyaljuk ezeket az igencsak különböző kommunikációs interakciókat, amik elsőre alapvetőnek és közvetlennek tűnhetnek, de valójában ugyanazzal a mércével kell közelítenünk feléjük, mint más technikai-taktikai képességek felé: a mérkőzésjáték során a játékosnak nem csak a saját szerepéhez fűződő feladatokkal kell foglalkoznia, de figyelemmel kell kísérnie és értelmeznie kell társai mentális állapotát, viselkedését is.
Az elégedetlenség, amelyet az edzők mutatnak a kevés, vagy éppen teljesen hiányzó pályán tanúsított csapatszintű kommunikáció miatt épp ama munka általános alulértékeltségéből fakad, amit ez a faktor jelent a játékosok számára. A jelenség másik oka, hogy lebecsülik a csapatszintű kommunikáció egyéni fejlesztésének szükségességét, amelyre már a focisulik szintjétől figyelmet kellene fordítani és a sportolókat legkisebb koruktól felkészíteni a többiekkel történő hatékony, mérkőzésjáték alatti kommunikációra.