Vezessünk rá a megoldásra vagy mutassunk megoldásokat?
Célkitűzés
Ebben a cikkben a rávezető felfedezésről fogunk beszélni, mint választott módszerről, amivel játékosainknak segíthetünk a hiba megértésében és kijavításában, valamint a hatékony megoldások megtalálásában |
A hibák kijavításáról szóló, előző cikkünkben láttuk, hogy több változót kell figyelembe vennünk a legmegfelelőbb idő megválasztására, amikor a játékosaink tudtára adjuk: hibát követtek el.
Láttuk továbbá, hogy nincsenek varázslatos módszerek: a figyelmesség, a kontextusba helyezés és néhány „szabály” ismerete lehetővé teszi számunkra, hogy felismerjük azokat a határokat, amiken belül mozognunk kell, valamint a megfelelő időt és módot a közbeavatkozásra (vagy annak elkerülésére!!!).
Apropó, hatékony módszerek: a rávezető felfedezés bizonyosan megkönnyíti (ha nem is feltétlenül gyorsítja meg) a tanulás folyamatát.
A rávezető felfedezés azt jelenti, hogy nyitott kérdésekből és hangosan kimondott gondolatmenetekből álló kommunikációhoz folyamadunk, hogy játékosaink „egyedül” jöjjenek rá a megoldásra.
Ez azt jelenti, hogy nem előre gyártott és meghatározott megoldásokat adunk, mert ez csak nekünk nyújtana előnyöket (egónk és a rendelkezésünkre álló idő szempontjából). Azt jelenti, hogy nem mondom meg előíró és utasító módon a sportolómnak, hogy mit tegyen, inkább kérdésekkel, kihívásokkal, nyitott végű mondatokkal, visszajelzésekkel, stb. vezetem rá a legmegfelelőbb megoldásra. A módszer alkalmazása kétségtelenül türelmet, időt, bizalmat, odaadást és időzítést igényel. Viszont az eredmény felbecsülhetetlen értékű és a játékosok fejlődését szolgálja.
Amikor fejlődésről beszélek, nem csak technikai és taktikai szempontokra gondolok, hanem a fiatal futballisták pszichológiai és mentális erősödésére is.
A helyes út megtalálásán túl, a fiatalok tudatosságot és önbizalmat is tanulnak. Olyan munkamódszert sajátítanak el, amelyben a puszta cselekvés, megelégedés és vak engedelmesség nem sokra vezet.
Megtanulják, hogy a fejlődéshez, az előre lépéshez és ahhoz, hogy egy napon talán a legmagasabb szinteken játszanak fontos a gondolkodás, a miértek kutatása, a kérdések megfogalmazása és az önreflexió. Csak így lehet igazán NAGGYÁ válni.
A fiataloknak játékra van szüksége, és a játékban találják meg a tanulás optimális kontextusát is, ha a körülöttük lévő kulcsfigurák támpontokat, ösztönzést és tág határokat adnak a mozgáshoz és kísérletezéshez.
Az irányított felfedezés tehát olyan, mint egy közös, teljes valónkkal, lépésről lépésre megtett út, amely során a játékosok néha gyorsan, máskor lassan sajátítják el azt a futballt, ami - szerencsés esetben - az éles játékban jut majd érvényre.