A játékosok közötti, pszichológiai jellegű kommunikáció formái a meccs alatt: a támogató kommunikáció
Mi az a támogató kommunikáció? Hogyan jelenik meg a meccs alatt? Ássunk mélyebbre a meccs alatti, játékosok közötti kommunikáció témájában! |
Támogató kommunikációnak nevezzük azokat a verbális folyamatokat, amik a játékosok között mennek végbe a következő célok elérése érdekében: érzelmi támogatás, fegyelmezés, a motiváció megerősítése azokban a nehéz pillanatokban, amiket az egyén, a csapatrész vagy a csapat egésze átélhet a meccs során.
- A futballisták arra nevelése (már a focisulitól kezdve!), hogy akárcsak egy „ügyeees”, „nagyon jóóó”, „szép lövés” kiáltással, egy gesztussal (pl. egy pacsival) megdicsérjék társukat egy ügyes megmozdulás alkalmával, ahogy más sportokban (röplabda, kosárlabda) is szokás, nagyon erős motivációt jelent az érintettnek arra nézve, hogy jobban és többet tegyen hozzá a játékhoz a meccs további részében.
- Ha a játékosokat arra neveljük, hogy a társukat támogassák egy nem sikeres, de szép próbálkozás után („jó elképzelés volt”, „gyerünk, a következő sikerülni fog”), ezzel segítünk a sportoló játékkedvének fenntartásában és a „pechesség” érzésének eloszlatásában, hogy játékosunk megújult daccal mutathasson be fontos megmozdulásokat.
- Ha a legelső sporttapasztalatoktól kezdve arra neveljük a gyerekeket, hogy szóban támogassák például egy passzt vagy gólhelyzetet, helyezkedést, védést hibázó, öngólt vétő társukat („fel a fejjel… gyerünk, megint megy a játék”, „bátorság, ne add fel”, „nem számít, mindenkivel megesik”, „hajrá, legközelebb összejön”) amit esetlegesen közeledő gesztussal kísérnek (pl. egy vállon veregetés), akkor a hibázó játékos kevésbé érzi hibásnak magát, kevésbé távolodik el a többiektől, könnyebben elszakad a hibától és koncentrál a további akciókra.
- Amikor a teljes csapat vagy a csapatrészek küzdenek nehézségekkel vagy szenvednek el egy rosszkor jött gólt, akkor is fontos, hogy a csapatot kollektív pszichológiai reakcióra szoktassuk. A szerzett gól közös megünneplése legalább annyira fontos, mint az egység elszenvedett találat utáni megteremtése, például gyors összefogással, kört alkotva (itt példaértékű a röplabda), a csapatkapitány bátorító kiáltásával, ami mindenkiből kiűzi az egyéni elbizonytalanodás érzését, és gyorsan feléleszti a visszavágás vágyát a csapatban.
- el kell magyaráznia a modell mélyebb értelmét saját növendékeinek,
- ezt olyan elsajátítandó sportképességként kell bevezetnie, mint bármely másikat,
- be kell építenie és alkalmazására folyamatosan oda kell figyelnie a heti edzések során,
- ellenőriznie kell a mechanizmusok működését a meccsek alatt.