Melyik módszert használjuk? A 3 legnépszerűbb módszer
Az évek során számos edzésmódszer fejlődött ki a fiatal labdarúgók fejlesztésére és nevelésére: lássunk néhány példát! |
A modern futball fejlődése a játékot tudománnyá alakította át.
- „Coerver Coaching” – módszer
- Spanyol integrált módszer
- A taktikai periodizálás módszere
- labdaátvétel és átadás
- cselek 1 az 1 elleni szituációban
- gyorsaság
- befejezés
- kollektív támadójáték.
1. FÁZIS |
Az induló fázisban minden játékos ellenfél nélkül, elemző céllal gyakorolja az adott technikai elemet, és amikor elérte a megfelelő hatékonyságot és a test teljes mozgása is megfelelő, további ismétléseket végez, hogy javítsa a kivitelezési gyorsaságot.
Általában a játékosok önállóan, saját labdával dolgoznak, hogy fejlesszék a labdakezelést vagy a labdavezetést.
Ezt a fázist kiegészíthetjük fokozatosan felépített gyakorlatokkal, amik során a játékosok kis csoportokban fejlesztik a labdaátvételt és az átadásokat.
A játékosok mindkét lábbal dolgoznak.
|
2. FÁZIS |
A játékosok ellenfelek bevonásával dolgoznak, a technikát a játék kontextusába illesztjük, és az egyéni taktika elvein keresztül fejlesztjük két fázisban.
A játékost „gyors gondolkodásra”, problémamegoldásra ösztönözzük, így meg kell tanulnia, hogyan találja meg a legjobb megoldást a lehető legrövidebb idő alatt.
A gyakorlatok az 1 az 1 elleni szituációtól a 3 a 3 elleni küzdelemig változhatnak, vagy dolgozhatunk gyors átmenetekkel is a két fázis között.
|
3. FÁZIS |
Központban a labdabirtoklás, amit különböző nagyságú területen különböző számú játékos végez. A korosztálytól függően végeztessük a gyakorlatokat az egyes játékosok technikai-taktikai készségeinek, specifikus gyorsaságának, fantáziadús játékának és kreativitásának fejlesztését szem előtt tartva. Gyakori játékelem a labdacica és a dinamikus labdabirtoklás, amikkel a játékosok üres területet próbálnak találni. Az idősebb korosztályoknál a pozíciós játékok kerülnek előtérbe. |
4. FÁZIS |
Tematikus, kollektív, taktikai jellegű mérkőzésjáték következik, amely során a játékosokat a meccseken tapasztalható valós játékhelyzetekre készítjük fel. Korlátozásokat alkalmazhatunk a labdaérintések számát, az átmeneteket, a partjátékossal folytatott összejátékot illetően, de szabályozhatjuk a mélységi vagy szélességi területeken vezetett emberfölényes támadások feltételeit is a befejezés hatékonysága végett. |
5. FÁZIS |
Kötetlen mérkőzésjáték, amely során az edző ellenőrzi a játékosok fejlődését az aznap tanultak tükrében.
|
A TAKTIKAI PERIODIZÁLÁS MÓDSZERE
A taktikai periodizálás edzésmódszere a portugál egyetemeken ténykedő, olyan híres edzők munkája nyomán született meg, mint Mourinho, Quieroz és Villas Boas, akik nemzetközi szinten ismertté tették a módszert. Olyan integrált módszerről van szó (a 4 komponenst egy időben fejlesztjük), amelyben a fő tényező a taktika, így az egész elvet a végletekig meghatározza a szituációs edzésmunka.
Az edző általában hosszabb távra tervezi meg az idényre vonatkozó, makrociklusként kidolgozott programot, amit rövidebb mezociklusokra oszt fel. Ily módon alapvető fontosságúvá válik a heti szintű mikrociklus, az edzésmunka rövidtávú megtervezése, melynek során maximális figyelmet fordítunk minden egyes edzésre. Az edzéseket oly módon strukturáljuk, hogy a maximális intenzitással, minél specifikusabban tudjunk az egyes gyakorlatokkal foglalkozni.
- védekező fázis
- támadó átmenet
- támadó fázis
- védekező átmenet.
- támadásban (pozíciós támadás, kontra, stb...)
- védekezésben (pressing, emberfogásos letámadás, stb.)
- az átmenetek alatt.
1. PÉLDA
Íme egy gyakorlati példa a könnyebb megértés érdekében: ha az edző által választott modell a kapustól induló, lapos passzokkal operáló építkezést követi, az edző játékot meghatározó alapelvét az ellenfél pressingjének ellenálló labdatartásnak kellene adnia, amit a geometriailag pontosan elhelyezett, specifikus zónákban játszó játékosok valósítanak meg (például a középső védők nyitnak a kapus felé; a szélső hátvédek a szélen futnak fel, hogy lehetőségeket teremtsenek a szélességi játékhoz; a középpályások visszalépnek, hogy pontos labdát kapva folyamatos háromszögeléssel biztosítsák a labdatartást). A kapcsolódó elvek, amiket az edző ebben az esetben alkalmazhat: az ellenfél letámadásának típusához igazított alternatív felállás alkalmazása (ha például az ellenfél 3 támadóval áll fel, és mindhárman részt vesznek a a védőinkre irányuló pressingben, míg az ellenfél középpályásai 1 az 1 elleni szituációka alakítanak ki ahelyett, hogy csapatszinten koncentrálnának nagyobb erőt a labdás oldalra, több vonalat képezve a labda nélküli oldalon).
Ily módon az állóképességet fejlesztő önálló (labda nélküli) gyakorlatok helyett tematikus meccsekkel dolgozunk, amelyben a játékosok a meccs alatti szerepük szerint állnak fel, így hozva létre a taktikai szervezettséget erősítő köteléket az egyes játékosok között, ami a meccs szempontjából döntőnek bizonyulhat (mindeközben az atlétikai aspektust is fejlesztjük).