Mennyire fontos a játékos a csapat számára? Segítsünk neki felfedezni!
Célkitűzés
Egy olyan módszert mutatunk be, amely minden sportolónak segít felfedezni mindazon képességek összességét, amik miatt a versenysport szempontjait alapján társai értékelhetik őt |
“Mit gondolnak a csapattársaim rólam, mint játékosról?”; „Miben vagyok hasznára a csapatomnak, amikor pályára lépek?”; „Mennyire és miért vagyok fontos ebben a közösségben?” Olyan kérdések ezek, amiket bármely játékos feltesz magának egy sportidény során. Hasznunkra válik a válaszok megkeresése, még ha nem is bizonyul könnyűnek; a következőkben egy olyan módszert vázolunk fel, amelynek alkalmazásával az edző bármely sportolónak segíthet felfedezni mindazon képességek összességét, amik miatt a versenysport szempontjai alapján társai értékelhetik őt.
Egy csapat minőségének és erejének összességét az egyes játékosok egyéni hozzájárulása határozza meg, amennyiben az értékek összeadódnak és mindig egyedi, megismételhetetlen kombinációt eredményeznek. Minden játékos fontos mozaikdarabja tehát annak a rendszernek, amivé a csapat áll össze, és amihez saját, egyéni részét próbálja meg hozzáadni. Hasonlóképp, a csapat legalább ennyire fontos az egyén számára, mert lehetővé teszi technikai és versenysportolói képességeinek maximális érvényre juttatását.
A kölcsönös függés eme játékában a játékosban alapvető igényként merül fel, hogy részletekbe menően megértse, egyéni szinten hogyan támogatja a csapatot, valamint milyen véleménnyel van róla edzője, és - ami talán fontosabb - mit gondolnak erről csapattársai. A sportoló számára kétségtelenül fontos, hogy társaitól építő jellegű visszajelzést kapjon, mert ez alapján mérheti fel saját, a közösség által meghatározott értékét. Ez jótékonyan hatást gyakorol a nyugodt lelkiállapot, az önbizalom és a csapathoz tartozás érzésének megszilárdulására, növelésére.
HOGYAN ÉRTESSEM MEG JÁTÉKOSAIMMAL SAJÁT ÉRTÉKÜKET?
Köztudott, hogy az edző egyik legfontosabb feladata, hogy észrevételeivel, korrekcióival, elismeréseivel és megerősítéseivel a megfelelő módon forduljon minden játékoshoz, vagyis jól használja azokat a kommunikációs eszközöket, amit pozitív visszajelzésként tartunk számon. Ezek a visszajelzések fontosak, mert segítenek a sportolónak jobban megérteni, mit vár tőle az edzője, és a tréner mennyire értékeli ennek megvalósítását.
A játékosok egyéni és kollektív fejlődésének szempontjából nem kevésbé fontos hogy - nevelési célzattal - szorgalmazzuk a társak közötti pozitív visszajelzéseket. Ehhez hasznosnak bizonyulhat a következőkben leírt módszer alkalmazása. Ez egy olyan eljárás, ami lehetővé teszi, hogy a csapatot segítsük egy elemző igényű visszajelzés kialakításában minden tag vonatkozásában. Így pillanatképet adhatunk minden sportolónak arról, hogy versenyszinten és a csapathoz hozzáadott érték szempontjából milyen véleménnyel vannak róla társai.
AZ ALKALMAZANDÓ MÓDSZER
A módszer kissé munkaigényes, de egyszerűen alkalmazható, tehát elérhető minden oktató vagy edző számára. Elsősorban a versenysport terén, az U14-es korosztálytól egészen a felnőtt csapatokig javasoljuk a megfelelő kiigazítások és egyszerűsítések alkalmazásával, de kísérletezhetünk vele a futballiskola magasabb szintjein is.
Az eljárás három fázist foglal magába.
„A” fázis: a játékosok kitöltik a kérdőívet
- Az edző hívja össze a csapatot egy, a célnak megfelelő helyre, és ültesse őket körbe oly módon, hogy minden résztvevőnek lehetősége legyen a kölcsönös szemkontaktusra.
- Röviden magyarázza el az elemzés lényegét, vagyis hogy minden résztvevőnek lehetőséget kapjon arra, hogy megtudja, milyen szempontokból értékelik őt társai és milyen tulajdonságai teszik őt különbbé a többiek szemében.
- Ezután mindenkinek adjunk egy egyszerű kérdőívet, ami tartalmazza a csapat minden tagjának nevét (példaként lásd az 1. táblázatot); minden sportolónak legfeljebb három olyan sporthoz kapcsolódó képességet kell feltüntetnie társai neve alatt, amik pozitívan jellemzik az adott játékost.
- Minden résztvevő egyénileg tölti ki a kérdőívet legfeljebb 15-20 perc közötti időintervallum alatt.
- A kitöltést követően szedjük be a lapokat, és röviden kérdezzük meg a játékosok véleményét, hallgassuk meg hozzáfűznivalójukat a feladat kapcsán felmerülő nehézségeket és benyomásokat illetően.
KÉRDŐÍV: A társaid tulajdonságai | ||||
Név | A listán felsorolt társaid mindegyikénél tüntess fel legfeljebb három, sporthoz kötődő (technikai, taktikai, állóképességi vagy mentális jellegű) tulajdonságot, amivel szerinted pozitívan járul hozzá a csapat egészéhez. | |||
1 |
Miklós | |||
2 |
András | |||
3 |
Márk | |||
4 |
Albert | |||
5 |
Gyula | |||
6 |
János | |||
7 |
László | |||
8 |
Márton | |||
9 |
István | |||
10 |
Ervin | |||
... |
... |
1. táblázat
„B” fázis: az edző összefoglalja a megjelölt tulajdonságokat
- Az edző külön-külön megvizsgálja a kérdőíveket és minden sportolónál pontosan csoportosítja a társak által adott véleményeket (néhány mellényúlást is belecsempészve).
- Ezután minden játékos esetén karcsúbbá teszi a társak által hozzá sorolt tulajdonságok listáját, kizárva az esetleges szinonimákat és felesleges ismétléseket.
- Ily módon egy tömören összefoglaló, mégis kimerítő képet kapunk a társak által az egyes játékosoknak tulajdonított „ügyességi palettáról” (lásd az 1. és 2. táblázatot), ami meghatározza a „hozzáadott értéket” is, amit a csapatnak ad.
1 |
Miklós | Játékmentalitás – egyediség - labdakezelés – magabiztosság - jó helyzeteket dolgoz ki - technika – gyorsaság - biztonságot ad a csapatnak. | ||
2 |
András | Erős fizikum - fizikai erő - masszivitás - sportosság - harcosság az elenféllel vívott párharcok során – határozottság. | ||
3 |
Márk | Technika - gyorsaság - harciasság - változékony játékmentalitás - állóképesség - gyors kontrázás - fürgeség - labda nélküli mozgás - ravaszság. | ||
4 |
Albert | Fizikai erő – mozgékonyság - gyorsaság - harciasság - atlétikai ügyesség - izomerő - eltökéltség - nagy odaadás. | ||
5 |
Gyula | Segíti a csapatot - csapatközpontú gondolkodás - segíti a társait - reaktivitás - magabiztosság - szóban segíti a játékszervezést - magabiztos a kapuban - eszes és technikás - gyorsaság - szervezi a csapatot | ||
6 |
János | Nagyon jól mozog be - nagyon technikás - jól játsza meg a labdát - gyorsaság - játékfantázia - jól kezeli a labdát - játékintelligencia. | ||
7 |
László | Ötletesség - döntő szerep - technika - sosem adja fel - egyszerűen, de hatékonyan játszik - gólszerzés - egyéni taktika - jól fejezi be az akciókat - jó helyzetkihasználás - egyszerűség - mindenben határozott. | ||
8 |
Márton | Technika - személyiség - labdakezelés - higgadtság - fürge a labdával - gyorsaság - jól fejezi be az akciókat - minőségi támadójáték - cselezés - játékfantázia. | ||
9 |
István | Erős fizikum - fizikai erő - masszivitás - a labda fedezése - sportosság - jól fejezi be az akciókat - futómennyiség. | ||
10 |
Ervin | Harciasság - eltökéltség - állóképesség - sportosság - futás - szívósság - gyorsaság és cselezés. | ||
... |
... |
2. táblázat
„C” fázis: átadjuk és megosztjuk az eredményeket
- Az edző egy második gyűlést hív össze, hogy átadja és megossza az eredményeket.
- Minden játékosnak felvázolja „ügyességi profilját”, amit társai alkottak meg.
- Megkérdezünk mindenkit, hogy mennyire érzi magáénak a neki tulajdonított képességeket, mivel ért egyet és mivel nem, esetleg mi volt számára meglepő, valamint mit adna esetleg a listához, vagy mit venne el.
- Végül minden játékosnak átadjuk saját „ügyességi profilját”, hogy feldolgozza, megőrizze, és hivatkozási alapként használja ahhoz, hogy megerősítse én-hatékonysági szintjét a sport terén.
Ez a folyamat lehetővé teszi, hogy végül egy nagy terjedelmű pozitív visszajelzést kapjon a csapat minden egyes tagja. Ez - azon túl, hogy önmagában is pontosan meghatározza, mennyit jelent az egyén a társak számára - világosan jelzi, milyen elvárásokkal áll szemben az adott játékos a pályán és azon kívül, ami mindenkiben erősíti a motivációt, az elkötelezettséget és a csapat iránti kötelességtudatot.