Labdabirtoklás 3 csapattal és 2 jolly játékossal - labdatartás
- tányérbóják a játékterület kijelöléséhez
- 10 mez (az ábrán 4 piros, 4 zöld és 2 kék)
- 6 kiskapu (vagy 12 jelzőrúd)
- labdák
- Játékterület: 40x30 méter
- Játékosok száma: 14
- Időtartam: 20 perc
- Sorozatok száma: 3x5 perc, köztük 1 perc 30 másodperc passzív pihenő
Összegzés | Másodlagos célkitűzések |
---|---|
Labdabirtoklás 3 csapattal a nyomás alatti labdakezelés, a gyors átmenetek és a kapura lövés javítására |
Anticipation, Perifériás látás, Feints and tricks, Szabadulás, Passzolás, Lezárás, Labdaszerzés, Támadó pályalefedés, Mobilitás, Átmenetek |
A tányérbóják segítségével jelöljünk ki 2, egymással a hosszabb oldalon érintkező, 20x30 m-es négyszöget, amelyek összesen 40x30 méteres játékterületet alkotnak. A négyszögek szabad oldalain kívülre, a szélüktől kb. 2 méterre, állítsunk 1-1 kiskaput (az ábra szerint), azaz összesen 6 darabot (a játékterülethez képest 2 fent, 2 lent, 1 jobbra és 1 balra). A mezek segítségével osszuk a játékosokat 3 négyfős csapatba. Az egyik (a példán a jobb oldali) négyszögben két csapat játszik egymás ellen (az ábrán a pirosak a fehérek ellen), és a 2 kék mezes joker játékos. A másik (a példán a bal oldali) négyszögben helyezkedik el a harmadik (a ábrán zöld mezes) csapat, és várják, hogy játékba léphessenek. A gyakorlat kezdetén a labda a piros vagy a fehér csapatnál van. Így az egyik négyszögben 4-4 elleni labdabirtoklás zajlik +2 jolly játékossal, akik részt vesznek a labdatartásban (így tehát a labdabirtoklási területen 6-4 elleni létszámfölény alakul ki).
- Az edző jelére indul a játék, amelyben a labdabirtokló (az ábrán piros) csapat feladata az, hogy 5 egymást követő passzolást hajtson végre, ami után átpasszolhatja a labdát a másik négyszögben várakozó (zöld) csapatnak. A védekező (az ábrán fehér) csapat megpróbálja megszerezni a labdát. Ha a pirosaknak sikerül átpasszolniuk a labdát a másik térfélen lévő zöldeknek, akkor a fehér csapat gyorsan átmegy a másik négyszögbe, és folytatja a pressinget és a labdaszerzési kísérletet.
- Ha a védekező (a példán fehér) és pressinget gyakorló csapat megszerzi a labdát, akkor megpróbál gólt szerezni az adott térfél melletti 3 kiskapu valamelyikébe. Az a csapat, amelyik a gólt kapta, átveszi a védekező szerepet.
- A 2 jolly mindig a labdabirtokló csapattal játszik, és szabadon mozoghat mindkét játéknégyszögben
- Minden sorozat végén váltsuk fel a jolly játékosokat
- Az a csapat, amelyiknek sikerül 5 egymást követő passzolást végrehajtania saját térfelén, 1 pontot kap
- Ha a pressinget gyakorló csapat labdát szerez és gólt rúg az egyik kiskapuba, 1 pontot kap
- A jollyk csak a pressinget gyakorló csapattal játszanak: akkor lépnek játékba, ha a csapat labdát szerez, és a kiskapura rúgási akcióban segítenek
- Vegyük ki a jollykat és emeljük a csapattagok számát (ennek megfelelően alakítva a játékterület méreteit is)
- Labdabirtoklás:
- Lényeges pont a labdatartási háromszögek kialakítása, amelyek elősegítik az ellenfél elkerülését, mintegy bezárva őt ezekbe a háromszögekbe
- A negatív átmenetekre való reakció edzése: a labdabirtoklás elvesztése után a labdához legközelebbi játékos letámadja az ellenfelet (pressing), miközben társai közelítenek
- Figyeljünk a játékosok közötti mindenkori távolságokra
- Ügyeljünk a labdaátvételkor felvett testirányra, amelynek mindig a pálya nagyobb része felé kell nyitottnak lennie
- Ösztönözzük a "leadás + továbbfutás" alkalmazását: miután a játékos leadta a labdát egyik társának, továbbfut, hogy egy szabad területet foglaljon el, ahol újra átveheti a labdát
- Ideális minimum létszám: a labdavivő rendelkezésére kell állnia adott számú segítő csapattársnak, akik biztosítják, hogy a passzolás bármelyik pillanatban megtörténhessen (legalább egy passzolási lehetőség előre és hátra)
- A labdabirtoklóhoz legközelebb lévő játékosnak el kell döntenie, hogy mit tesz: közeledik vagy előretör a kapu felé, és társainak ennek megfelelően kell mozogniuk
- Késztessük a játékosokat arra, hogy oda-vissza mozgást végezzenek a szabadulás és az azt követő labdaátvétel céljából
- A folyamatos mobilitás és a megfelelő pályalefedés érdekében, ha két játékos egy vonalban találja magát –a pálya szélével akár párhuzamos, akár arra merőleges irányban–, akkor helyet kell változtatniuk úgy, hogy átlós játékvonalakat alakítsanak ki