Labdakezelés: a szabad területek felismerése és lefedése
- Tányérbóják
- Mezek (az ábrán pirosban)
- Labdák
- Játéktér: 30x30 méter
- Játékosok száma: 8 vagy több
- Időtartam: 12 perc
- Sorozatok száma: 2 sorozat, egyenként 5 perc időtartammal (1 perc passzív pihenővel minden sorozta után)
Összegzés | Másodlagos célkitűzések |
---|---|
Labdavezetési és labdakezelési gyakorlat a differenciációs képesség, valamint a térben és időben történő tájékozódás fejlesztésével |
Proprioceptive informations, Space-time differentiation, Tájékozódás, Vestibular information, Perifériás látás, Dribbling with changes in direction, Dribbling with feints, Labda uralása, Receiving and shielding of the ball |
Tányérbójáink segítségével hozzunk létre egy 30x30 méteres gyakorlóteret. A négyzet belsejében 8 játékos helyezkedikg el, mindeki saját labdával. Játékosainkat osszuk fel két 4 fős csapatra (az ábrán piros és fehér mezes csapat). A játékosok számát, ügyességét és az edzeni kívánt korosztályt figyelembe véve növeljük vagy csökkentsük a játéktér méretét.
- A játékosok szabad labdavezetéssel mozognak a játéktéren belül (labdavezetés)
- A játéktér kerületén kívül helyezkedik el az edző kezében két eltérő színű tányérbójával (az ábrán piros és kék színben) vagy mezzel
- Mikor az edző felemeli az egyik tányérbóját (az 1. ábrán a kéket), a játékosok megpróbálják egymástól egyenlő távolságra folytatni a labdavezetést (megtartva az egymás közti távolságot) anélkül, hogy kereszteznék egymás útját, így fedve le a rendelkezéser álló területet
- Amint az edző felemeli a másik tányérbóját (a 2. ábrán a pirosat), a különböző színű mezben játszók párt alkotnak és szinkronban mozognak: 4 pár alakul (piros és fehér mezesek), ahol az egyik játékos közelről, szemből követi a másik mozgását, megpróbálva utánozni a másik irányváltásait, cseleit, az alkalmazott technikai elemeket
- A páralkotáskor mindig változtassuk a labdavezetéssel történő mozgást vezető és követő játékos szerepét
2. ábra
- Az edző vizuális jelétől függően a játékosok labdavezetés közben, egyénileg vagy párban próbálják egyenlő távolságot tartva lefedni a területet
- Az edző hanggal is jelezhet (például a labdavezetés különböző fázisait társíthatjuk számokhoz)
- A különböző színű mezt viselő játékosok állandó párokat alkotnak (egy piros mezes egy kék mezes játékossal). A párok passzolgatva mozognak a játéktéren belül és egymást nem akadályozva próbálják meg teljesen lefedni a rendelkezésre álló területet. Amint az edző hangosan megjelöli az egyik csapat mezének megfelelő színt (piros vagy fehér), az adott színben játszó játékosoknak (az ábrán a pirosak) el kell venniük a labdát a másik csapat tagjaitól (akiknek ezt meg kell akadályozni) és fordítva; a cél, hogy játéktér kerületén kívülre szorítsák a labdás játékost
Variáns
- Fordítsunk figyelmet a játékosok alkalmazkodási képességére, amivel a folyamatosan változó külső ingerekre és a kapott jelzésekre reagálnak (reakciók, alkalmazkodás, gyors értelmezés), rákényszerítve őket arra, hogy saját kognitív forrásaikra támaszkodjanak
- Technikailag tegyük differenciálttá a labdavezetést (csak a „gyengébb” vagy csak az erősebb lábbal, csak belsővel vagy csüddel, tegyünk kötelezővé bizonyos cseleket az irányváltásoknál, stb.), így helyezve előtérbe a labda feletti uralmat
- Labdavezetés közben biztassuk arra a játékosokat, hogy ne a labdára koncentráljanak, inkább szélesítsék ki a látókörüket, így látva meg a szabad területeket és egy időben követve a többi játékos mozgását a pályán
- Az 1 az 1 elleni párharcnál figyeljünk a labdát birtokló játékosra, a labda fedezésére